Köpvillkor

Köpvillkor

Företagsinformation

Bromsson.se drivs Bromsson AB (org. nr. 559215-2597, hädanefter benämnt). Vi nås på telefon +46 76 310 00 09 eller via e-post på info@bromsson.se adress till företaget är

Skallsjö Parkväg 1 E

448 31 Floda

Åldersgräns

Personer under 18 år får ej handla utan målsmans godkännande.

Handel till utlandet

För närvarande skickar vi endast paket inom Sveriges gränser.

Reservationer

Vi förbehåller oss rätten till prisändringar samt reserverar oss för fel i lagersaldo. Vi reserverar oss för att produkter i enstaka fall kan skilja sig något i utförande (färg, monteringsdetaljer, etc.) från det som visas på varans produktbild.

Fraktkostnad

Fraktkostnaden avgörs av vilket fraktsätt som väljs i kassan. Aktuell fraktkostnad visas alltid i kassan innan beställning görs.

Leveranstid

Order som endast innehåller lagervaror och som inkommer före kl. 13:00 skickas samma dag och varorna levereras då normalt sett inom 1-3 arbetsdagar. Order som endast innehåller lagervaror och som inkommer efter kl. 13:00 skickas nästföljande vardag.

Vi använder oss av PostNord och dhl. För att ta reda på leveranstiden till just din ort, klicka på länken nedan. Fyll i att paketet ska skickas från postnummer och fyll i ditt eget postnummer som mottagare.

Beräkna leveranstid hos PostNord (länken öppnas i ny flik)

Om du fortfarande är osäker på leveranstiden så kan du rådfråga PostNord på telefon 0771-33 33 10.

DHL på telefon 077-134 53 45.

Om en eller flera artiklar i din order är beställningsvaror så skickas ordern först när alla varor finns i lager. Om du vill få leverans av lagervarorna tidigare så kan du istället lägga två ordrar, en order med de varor som vi har i lager och en annan order med de varor som måste beställas. Ordern innehållande endast lagervaror kommer då att skickas omgående, medan ordern med beställningsvaror skickas först när vi fått in alla artiklar.

I enstaka fall kan leveranser försenas, exempelvis på grund av att beställda artiklar är slut hos våra leverantörer. Om du väljer att häva köpet och har gjort en förskottsbetalning så kommer hela beloppet att återbetalas inom 20 dagar.

Vi reserverar oss för eventuella förseningar vid transport som vi ej kan råda över.

Spåra paket

Efter att din order är behandlad får du via e-post en leveransbekräftelse med sändningsnummer. Med hjälp av detta kan du sedan spåra ditt paket på www.postnord.se.

Transportskador

Transportskador anmäls till oss via e-post info@bromsson.se Om innehållet eller delar av detta är skadat och behöver returneras så skapar du enkelt ett returärende under logga in på vår hemsida.

Ej uthämtade varor

Kunden har en vecka på sig att hämta ut varorna hos sitt ombud. Därefter skickas de tillbaka till Bromsson.Kunden debiteras då vår standardiserade returfraktkostnad per kolli (se avsnitt "Standardiserad returfrakt") för att täcka våra omkostnader.

Betalningsalternativ

I samarbete med Klarna erbjuder vi betalning med Klarna Checkout. Klarna Checkout samlar alla de viktiga betalsätten i en och samma lösning – välj mellan direktbank- och kortbetalning, faktura eller delbetalning (betalningsalternativen kan variera över tid). Du bestämmer själv vilket betalsätt du vill använda i kassan, innan du bekräftar köpet. Kort- och bankbetalning sker smidigt utan att du behöver lämna sidan.

Faktura eller delbetalning innebär att du får hem varorna innan du betalar. Du kan sedan välja att antingen betala hela beloppet på en gång eller dela upp det i mindre delar. Förfallodatum kan skilja sig åt och framgår på den faktura eller delbetalningsavi som skickas till dig. Leveranssätt samt eventuella avgifter som tillkommer visas i kassan innan du bekräftar köpet.

För att kunna välja faktura eller delbetalning måste du ange din folkbokföringsadress som leveransadress och du ska ha fyllt 18 år vid beställningstillfället. En mindre kreditprövning görs, som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Vid försenad eller utebliven betalning debiteras en förseningsavgift samt dröjsmålsränta.

https://app.klarna.com/login kan du se alla dina obetalda fakturor från Klarna.

Hantering av personuppgifter

De personuppgifter som du tillhandahåller när du registrerar dig som kund används för hantering av dina köp och för eventuell uppföljning. Dina personuppgifter kommer inte att överlåtas för bruk inom annan verksamhet. För att öka säkerheten så sparas inte lösenordet till ditt konto i klartext i vår databas. Det betyder också att våra anställda inte kan ge dig ditt lösenord om du glömt bort det. Däremot kan du själv gå in på vår webbsida och på login-sidan välja att återställa lösenordet. Vi e-postar då ytterligare instruktioner om hur du går till väga.

Som del av arbetet med att förbättra vår verksamhet kan vi ibland anlita företag som tillhandahåller analys av kundupplevelse, statistik, m.m. Dessa företag kan behöva få tillgång till personuppgifter och agerar då som så kallade databehandlare. Det betyder att de har en kontraktsmässig skyldighet att tillse att Bromsson krav på säker och konfidentiell hantering av personuppgifter uppfylls. Databehandlaren får därför inte sprida dessa uppgifter vidare eller använda dem som del av arbete gentemot andra företag.

Du som kund har rätt att när som helst begära ett utdrag ur vårt register för att se vilka personuppgifter som vi har registrerat på dig. Du kan när som helst begära att få alla dina uppgifter raderade ur Bromssons kunddatabas.

Bromsson är skyldiga att på begäran av registrerad kund rätta felaktiga, ofullständiga eller missvisande uppgifter.

Personuppgiftsansvarig

Bromsson AB

Org. nummer: 559315-2597

Skallsjö Parkväg 1 E

448 31 Floda

Telefon: +46 76 310 00 09

Försäljningsstatistik

Vi använder oss av Googles tjänster för att föra statistik över webbsidebesök och avslutade köp. Vi delar inte med oss av information som kan användas för att identifiera enskilda personer, datorer eller hushåll. Läs mer i våra integritetsvillkor.

Avbeställning/ändring av order

Vid ändring eller avbeställning av order, skicka e-post till info@bromsson.se Vi kan endast ta bort artiklar från lagda ordrar, inte lägga till. Om kund önskar ytterligare artiklar får en ny order läggas. En order kan ej avbeställas/ändras efter att den är hanterad/packad. I de fall ordern inte längre går att avbeställa/ändra så måste kunden utnyttja ångerrätten. Läs mer om ångerrätt nedan.

Standardiserad returfrakt

Nedanstående priser gäller för förbetalda returfraktsedlar som tillhandahålls av Bromsson till kunden och där kunden i slutändan ska stå för fraktkostnaden (exempelvis vid ångrat köp). Dessa priser gäller också i de fall kunden låter sina beställda varor gå tillbaka till Bromsson utan att ha hämtat ut dem från utlämningsstället eller om speditören inte kunnat leverera varorna på grund av att kunden angivit felaktiga uppgifter eller varit otillgänglig.

• Standardkolli (upp till 20kg): 200kr inkl. moms per kolli

• Kolli innehållande lasthållarrör (upp till 20kg): 300kr inkl. moms per kolli

I de fall du som kund inte vill utnyttja våra förbetalda fraktsedlar, så går det naturligtvis bra att själv ordna med frakten.

Ångerrätt

Som privatperson har du enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler 14 dagars ångerrätt från det att du har tagit emot alla varor som ingår i din beställning. Innan du skickar tillbaka dina varor måste du först meddela Bromsson om att du vill utnyttja din ångerrätt. Vi rekommenderar att du själv bokar ett returärende under Loggin på vår hemsida. Som returorsak anger du att du vill utnyttja ångerrätten. Det går även bra att meddela oss via e-post, brev eller telefon. Vi är enligt lag skyldiga att informera om att Konsumentverket erbjuder en ångerblankett som kan fyllas i och skickas till oss (länk). Att använda Konsumentverkets ångerblankett är dock inte nödvändigt.

Enligt lagen har du som kund rätt att hantera varan på det sätt som är nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion. En tumregel är att varan kan inspekteras på samma sätt som man kan göra i en vanlig, fysisk butik. Gällande reservdelar så innebär detta generellt sett att varan får packas upp och inspekteras, men inte monteras och användas. Detta eftersom reservdelar är avsedda att motsvara originaldel i passform och funktionalitet. En vara som inte lever upp till detta ska därför i första hand anses vara defekt och reklameras.

I de fall en vara har hanterats i större omfattning än vad som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion, så förbehåller vi oss rätten att göra avdrag på dess värde. Avdragets storlek baseras på varans värdeminskning och en bedömning görs från fall till fall. Observera att en värdeminskning även anses ha skett om varan är nedsmutsad och kräver rengöring innan försäljning. I de fall avdrag blir aktuellt så kommer du som kund att meddelas om detta och ges möjlighet att avbryta krediteringen. Vid avbruten kreditering så kan du välja att få tillbaks varorna genom att hämta dem i vår utlämningsbutik eller genom att få dem skickade via en speditör. Vid användade av en speditör så förbehåller vi oss rätten att välja speditör och att mot kund ta ut en avgift som täcker våra omkostnader för frakt och emballage.

Vid återsändandet av varorna till oss erbjuder vi en standardiserad returfrakt (se avsnitt "Standardiserad returfrakt"), vilket är avsevärt lägre än vad det normalt kostar för en privatperson att skicka paket. För att utnyttja denna möjlighet, vänligen ange detta i samband med att du meddelar oss att du vill utnyttja din ångerrätt. Returfraktsedlar skickas sedan till dig via e-post eller brev. Kostnaden för returfrakten dras av från det belopp som återbetalas för varorna i samband med krediteringen.

Varorna ska vara väl emballerade. Eventuella transportskador på grund av otillräcklig emballering debiteras kund. För att returen ska kunna identifieras vid mottagande så ska det i försändelsen finnas antingen en kopia av kvitto/följesedel eller en lapp som tydligt anger ordernummer eller returnummer.

I de fall kund väljer att skicka tillbaks varor utan att använda förbetald fraktsedel så ska de skickas till nedanstående adress

Bromsson

Skallsjö Parkväg 1 E

448 31 Floda

Varorna måste skickas eller lämnas in till oss senast 14 dagar efter att besked om önskan att utnyttja ångerrätten lämnats. Återbetalning sker senast 14 dagar efter att besked om önskan att utnyttja ångerrätten lämnats, under förutsättning att vi har tagit emot varorna.

Ej uthämtade varor betraktas inte som utnyttjande av ångerrätten (se avsnitt "Ej uthämtade varor"). Ångerrätten omfattar ej företag.

Om du har fått fel varor

Vid felleverans skapar du enkelt ett returärende under loggin på bromsson.se Vi kontaktar dig därefter med information om hur returneringen kommer att ske.Varorna som ska returneras ska vara väl förpackade, i rena samt icke trasiga förpackningar och i sådant skick att de går att sälja igen. Eventuella transportskador på grund av otillräcklig emballering debiteras kund.

Bromsson står för returfrakten i de fall felleveransen beror på fel som begåtts avBromsson (exempelvis katalogfel, felpackad vara, fel antal, etc.). Bromsson står ej för returfrakten i de fall där kunden själv har beställt fel vara. Vi erbjuder dock i dessa fall en standardiserad returfrakt (se avsnitt "Standardiserad returfrakt"), vilket är avsevärt lägre än vad det normalt kostar att skicka paket. För att utnyttja denna möjlighet, vänligen ange detta i samband med att du registrerar ditt returärende. Returfraktsedlar skickas sedan till dig via e-post eller brev.

Om felleveransen beror på felplock, så skickar vi omgående rätt varor och inkluderar returfraktsedel. Om däremot fel artiklar beställts, exempelvis på grund av katalogfel, så skickar vi inte automatiskt nya varor utan kunden måste själv göra en ny beställning. Vi betalar då tillbaka värdet för de felaktiga varorna när vi mottagit dem.

Eventuell återbetalning av köpesumma sker senast 14 dagar efter att de felaktiga varorna har mottagits av oss.

Reklamationer

Vid reklamation skapar du enkelt ett returärende under "Mina sidor" på Bromsson.se. Returbegäran granskas sedan och ett returnummer samt ytterligare instruktioner skickas ut via e-post.

Vi står för returfrakten vid samtliga reklamationer. Kund kan dock komma att debiteras en standardiserad returfrakt (se avsnitt "Standardiserad returfrakt") i de fall reklamationen underkänns. Varorna ska vara väl emballerade. Eventuella transportskador på grund av otillräcklig emballering debiteras kund. För att returen ska kunna identifieras vid mottagande så ska det i försändelsen finnas antingen en kopia av kvitto/följesedel eller en lapp som tydligt anger ordernummer eller returnummer. Vid godkänd reklamation ersätts varan med en ny.

Garanti

Bromsson lämnar 1 års garanti på alla delar, om inte annat anges i produktinformationen. Garantin täcker inte slitagedelar som under garantitiden behöver bytas ut på grund av normalt slitage (exempelvis bromsbelägg och torkarblad). Garantin täcker inte heller kopplingar som slitits ut i förtid på grund av felaktigt handhavande eller bil vars effekt ökats från originalutförande (exempelvis genom chiptrimning).

Garantin gäller från inköpsdatum och gäller endast om varan är använd under normala och för artikeln avsedda förhållanden. Garantin gäller ej om varan skadats vid montering eller av annat handhavandefel. Vid godkänt garantiärende ersätts varan med en ny. Garantitiden förnyas inte från det datum då ersättningsartikeln levereras utan gäller från datum för första inköp.

Som privatperson har du enligt konsumentköplagen 1 års reklamationsrätt om felet fanns på varan redan vid inköpstillfället.

Vid eventuella tvister har vi som policy att följa Allmänna Reklamationsnämndens beslut.